Over keramiek, mozaïek en techniek

 

Van jongs af aan heb ik iets met klei. Een zacht kneedbaar materiaal dat wonderbaarlijk genoeg na bakken hard wordt. Een oermateriaal; vanaf de prehistorie wordt klei door mensen vorm gegeven. Klei is een natuurlijk materiaal dat volop aanwezig is. Overal op de wereld wordt er dan ook met klei gewerkt door allerlei verschillende volkeren. 

En wat is het een heerlijk gevoel om klei in je hand te hebben, het te voelen en te vormen.

Van klei maak ik zelf tegels. Of ik bouw grote vormen van kleiringen op. Een geslaagde vorm vindt tijdens de opbouw zijn eigen evenwicht, hij ontstaat ring voor ring onder mijn handen. Deze mediterende techniek vind ik waardevol. Verder gebruik ik bestaande tegels en glas.

 

Ook mozaïek is een oude en mediterende techniek waarbij uit allemaal losse stukjes een geheel groeit. Ook dit is een techniek waar je de tijd voor moet nemen en waarbij je al werkend in een soort trance raakt. Tussen de stukjes in het mozaïek ontstaan lijnen. Je ogen gaan deze lijnen vanzelf volgen. Lijnen en kleuren zijn in mijn werk belangrijk.

Ik maak werk van keramiek, werk van mozaïek, maar vooral werk met combinaties van beiden. Denk aan mozaïek met keramiek erin verwerkt, mozaïek van zelfgemaakt keramiek, een met kleiringen opgebouwde vorm afgewerkt met mozaïek.

 

Ik wek veel met een ‘kapstok’ van lijnen (2d werk) of een simpele hoofdvorm (3d werk). Over deze basis denk ik goed na. Daarna werk ik het intuïtief uit. Ik kleur mijn keramiek vaak met engoben (gekleurd kleislib).

Ontwerp


Klei


Engobe


  Matroesjka's